Hvor finder jeg en studievejleder? Hvordan finder jeg studievejledning?

Få vejledning hos Studievalg

Der findes syv studievalgcentre i Danmark, hvor du kan få hjælp til dit valg af videregående uddannelse.
Har du brug for vejledning ansigt til ansigt om dit valg af videregående uddannelse?

Så kan du kontakte et studievalg-center.

I Studievalg kan du møde en vejleder, som:

• Du kan sparre med i forhold til at vælge videregående uddannelse og karriere
  • Har styr på reglerne i forhold til videregående uddannelse (ansøgning, kvote 1 og kvote 2, SU, gymnasial supplering mv.)
  • Du kan vende dine tanker om efter- og videreuddannelse med
  • Studievalgscentrene er uafhængige af uddannelsesinstitutioner og vejleder om videregående uddannelse i hele Danmark, uanset hvilket center du opsøger.

Vejledningen hos Studievalg tager udgangspunkt i dine interesser, personlige og faglige forudsætninger og dine ønsker for fremtiden.

Kilde:https://www.ug.dk/videregaaendeuddannelse/faa-vejledning-hos-studievalg

Studievejledning om at studere i udlandet

De fleste studievejledere på gymnasier og højere læreanstalter har et generelt kendskab til studier i udlandet. Hvis du har brug for mere detaljerede oplysninger og hjælp til ansøgningen og til at finde uddannelse i udlandet, er der hjælp i Danmark, når det kommer til studier i nogle lande.

USA

Disse er offentlige organisationer, der informerer svenskere om studier på alle universiteter i USA:

Fulbright Kommissionen er en to-national organisation, der fremmer ændringen af uddannelse mellem Danmark og USA med offentlige midler fra begge lande.

EducationUSA er en amerikansk organisation med over 425 internationale studenterrådgivningscentre i mere end 170 lande.

Frankrig

Offentlig organisation, der giver svenskerne oplysninger om universitetsstudier i Frankrig:

Campus Frankrig er en fransk organisation beliggende i 124 lande med over 150 rådgivere over hele verden.

Storbritannien

Der findes ingen offentlig organisation i Danmark, der giver oplysninger om undersøgelser i Det Forenede Kongerige.

Kontakt universitetet direkte for at få oplysninger om videregående uddannelser i Storbritannien. Hvis du har spørgsmål vedrørende ansøgningen, bedes du kontakte Storbritanniens Central Admissions Unit: ucas.com.

Tyskland

Offentlig organisation, der giver oplysninger om videregående uddannelse i Tyskland:

DAAD er verdens største finansieringsorganisation for international udveksling af studerende og forskere.

Danmark

Informationscentret Øresundsfagene har medarbejdere fra Den Offentlige Arbejdsformidling, der kan svare på spørgsmål om lærlingeuddannelser i Danmark.

Andre lande

For studier i andre lande er det bedst at kontakte det universitet, du er interesseret i, direkte. På de universiteter, der modtager udenlandske studerende, er der normalt et “Internationalt kontor”, der kan hjælpe dig med dine spørgsmål.

Business School
Guides

Hvordan bliver man rektor eller Institutionsleder

Institutionsleder eller Rektor Institutioner er offentlige (og nogle private) virksomheder, der arbejder med bestemte fastlagte samfundsrettede formål, fx børnepasning, pleje

Thoughtful teacher in classroom
I skolen

Hvordan bliver man en god lærer?

Her er opskriften på den perfekte lærer Unges præstationer i skolen kan forbedres markant, hvis man fokuserer på samspillet mellem

Laptop with website homepage on display surrounded by other office supplies
Kundskab

Hvordan bygger man en hjemmeside?

Et websted kan være et godt udstillingssted til verden. Derfor er det vigtigt, at websider signalerer et budskab, der hænger