Her er opskriften på den perfekte lærer

Unges præstationer i skolen kan forbedres markant, hvis man fokuserer på samspillet mellem læreren og eleverne. Det viser ny forskning, hvor man igennem et år coachede lærerne i undervisningen.

Kan du huske din yndlingslærer, hvordan var hun/han?

Kan du huske din yndlingslærer fra folkeskolen eller gymnasiet? Hvis du virkelig tænker dig om, kan du måske huske, at vedkommende nåede igennem til dig på en måde, som de andre lærere ikke gjorde.

Måske ved at:

• Vise forståelse for dit behov for uafhængighed
  • Engagere sig aktivt i din læring eller
  • Vise dig, hvad du kunne bruge undervisningen til i det virkelige liv
  • Færdigheder var markant forbedrede
  • Ny amerikansk forskning viser, at ovenstående kvaliteter i en lærer har stor betydning for elevernes udbytte af undervisningen.

15 kvaliteter en lærer burde have

Her er de 15 kvaliteter og tilgange, der oftest efterses i jobannoncer for lærere – lige nu.

Overvejer du at lede efter et nyt job? Den kompetenceudvikling site utbildning.se har gennemgået 4000 aktuelle jobannoncer og udarbejdet en liste over de 15 mest eftersøgte egenskaber og kompetencer af lærere. Engagement, samarbejdsevner og fleksibilitet er langt de tre mest efterspurgte lærerkvaliteter.

Hele listen ser sådan ud:

1. Forpligtet

2. Evne til at samarbejde

3. Fleksibel

4. Kreativ

5. Tydelig leder

6. Stabil

7. Kommunikative

8. Evne til at begrunde

9. Løsningsfokuseret, nysgerrig

10. Positiv tilgang

11. Arbejdsmetoder til sprogudvikling

12. Initiativrig, uafhængig

13. Digitale færdigheder

14. Ansvarlig, prestigeløs

15. God til at skabe relationer

Hvad tror du, en “positiv holdning” menes? Det kan lyde som læreren forventes ikke at protestere mod ledelsen. En lærer bør også være en rådgiver, fredsstifter, pedel, hvile i sig selv og så videre.