Sådan undgår du fugtskade i lejlighed eller lejebolig

Fugt er uvelkommen lige som en vandskade. Det kan hurtigt blive dyrt, men også føre til skimmelsvamp, som kan være direkte sundhedsfarligt. Skimmelsvampe kan forårsage allergiske reaktioner, og nogle typer kan forårsage alvorlig lungesygdom. I dette indlæg får du nogle gode råd til, hvordan du undgår fugtskader i din lejlighed.

Fugtskader i kælder og loft

Du skal holde øje med kælder og loft, hvor du har opbevaring, hvis du bor i et boligselskab. Disse lokaler er særligt udsatte i sommermånederne. Højere temperaturer udenfor og kølig luft nede i kælderen eller på loftet kan føre til kondens og fugt, når luften afkøles. Her er nogle tegn, som du bør holde øje med, der afslører, at du har fugt i ejendommen.

Typiske tegn på fugt i kælder og loft

Duften kan afsløre fugt, så vær opmærksom på, om den dufter råt og jordagtigt. Et andet tydeligt tegn er, hvis malingen på væggen skaller af, fordi maling ikke klæber til fugtige vægge.
Fugtige pletter langs gulve, vægge eller på møbler kan indikere høj luftfugtighed og skimmelvækst.

Læs mere om skimmelsvamp; https://www.doegnvagt.dk/skimmelsvamp-fjernelse-skimmel-symptomer-og-test/

Hvis du kan se dannelsen af ​​skimmelsvamp i lyset, kan fugt være en af ​​årsagerne.
Skulle du bemærke nogle af disse tegn, er det vigtigt at tage fat på situationen, så den ikke bliver værre. Fugt kan hurtigt blive til svamp, skimmelsvamp og råd, som blandt andet nedbryder træprodukter. Og som tidligere nævnt er skimmelsvamp direkte sundhedsfarligt. Men hvad kan du gøre for at forhindre det? Du får svaret her.

Forebyggende foranstaltninger i kældre og loftsrum

Hvis kælderen er fugtig, kan du øge temperaturen for at reducere luftfugtigheden. Dette kan gøres ved at indsætte et transportabelt varmeelement.
Sørg for god ventilation, så luften cirkulerer, og den “brugte” luft fornyes. Ved at bore lufthuller overalt, gerne i alle rum og/eller rum i kælderen, skabes tilstrækkelig ventilation. Derefter bør der monteres ventiler i hullerne for at regulere luften på denne måde, især med tanke på årstiderne, hvor lufttemperaturen og luftfugtigheden varierer.
Skal du bore igennem grundmuren, er der flere aktører på markedet, som kan hjælpe med forskellige tiltag. Leverandørerne kan hjælpe med et kernebor eller et kraftigt hammerbor og bore huller, der skal være minimum 82 mm. Disse skal også være udstyret med ventiler.

Det er ikke kun vigtigt at se godt ud i det rum, du er i om dagen. rod kan også skjule utætheder og skader, så sørg for at holde orden, også hvor du opbevarer ting, som ikke bliver brugt så tit. På den måde bliver det nemmere at tjekke for eventuel fugt.. Det er også en fordel at opbevare tingene lidt over gulvet, og lidt ude fra væggen, for så bliver der bedre luftcirkulation.

Fugt i lejligheden eller inde i lejeboligen

Der kan opstå fugtskader flere steder end kældre og lofter. Det er også vigtigt at vide, hvad man skal kigge efter i resten af ​​ejendommen, og hvad man kan gøre for at forhindre det. Derfor har vi opsummeret nogle hovedpunkter, som du kan notere dig.

Tjek ventilationen
Fungerer ventilationen i huset godt nok? Dette er grundlæggende at tjekke. Rum, der har større risiko for fugt, er særligt vigtige at holde øje med, gerne kældre, køkken, badeværelser og soveværelser. Et tip er at holde et stykke papir op til ventilationshullet. Ventilationen fungerer tilstrækkeligt, hvis papiret suges fast.

Mærk efter
Vejret ordentligt, sommer og vinter. Dette er med til at reducere luftfugtigheden i huset, samtidig med at luften kan cirkulere frit.

Fugt bag møbler og gardiner
Se bag gardinerne, hvis det er fugtigt. Fugtskader opstår ofte bag møbler, der er placeret mod en kold ydervæg, eller i vinduer, hvor gardinerne er trukket for store dele af dagen. Ekstra god plads mellem fx sofa og væg, 10–15 centimeter, anbefales. Dette forbedrer luftcirkulationen og mindsker risikoen for kondens.

Placering af tag, døre og vinduer
Mangler der en tagsten? Er tagpap intakt og tæt? Ved at følge op på tagets status forhindrer du vand i at trænge ind i isoleringen og forårsage fugtskader.

Døre og vinduer i dårlig stand har større risiko for vand- og fugtindtrængning. Er tætningslisterne gamle eller ødelagte? Så skal disse udskiftes.

Kondens kan være et tegn på fugt i din lejlighed eller lejebolig

Vær opmærksom på kondens. Dette kan tyde på dårlig ventilation, dårlig isolering eller manglende ventilation af rummet.

Gulvvarme i badeværelset forhindrer fugt
Tænd for gulvvarmen, hvis du har den på badeværelset. Varmekablerne er med til at tørre fugerne i badeværelsesgulvet. Det er vigtigt i et badeværelse, hvor der er vand direkte på gulvet, som kan sive gennem fugerne. Fuger er porøse og kan revne, enten på grund af tid, slid eller bevægelse i huset, hvilket gør dem sårbare over for fugt.

Vandskader

Gamle rør er et følsomt punkt – ikke kun for dig, men også for dine naboer. Derfor er det vigtigt at tjekke rørenes tilstand med jævne mellemrum for at undgå vandlækage. Du kan ikke vide dig sikker på, at naboen er lige så pligtopfyldende som dig til at tjekke rørene, og en vandlækage i nabolejligheden vil påvirke dig og din familie.

Har du blevet ramt af en vandskade, kontakt skadeservice vandskade eller lej affugter.

Hvordan ved jeg om indeklimaet er godt?

Hvordan ved jeg om indeklimaet er godt?

At vurdere om indeklimaet er godt i dit hjem eller på din arbejdsplads indebærer at overveje flere forskellige faktorer. Her

Grey heron hunting stationary in lake

En hochsitz er en jagtplatform eller jagtstige, som normalt er placeret i et træ eller på en pæl. Det er