3 gode råd til mindre stress som studerende

Krav og forventninger som student, der kan føre til stress

Generelt set bliver der stillet høje krav til studerende på universiteter og videregående uddannelser. Fra gymnasiale uddannelser til studerende på en videregående uddannelse er et stort skift. For mange betyder det  en mindre grad af undervisning, større mængde læsestof, hvor du bliver pålagt selvstudier.

Dette skift kan lede til stress. Stress som kan komme til udtryk både ved fysiske, psykiske og adfærdsmæssige symptomer. Intensiteten af symptomerne varierer fra person til person; nogle har primært psykiske symptomer, andre lægger tydeligst mærke til de fysiske, men de fleste kan nikke genkendende til forskellige former for symptomer.

Et klokkeklart eksempel på stress: Du befinder dig i en travl periode. Du har lige pludseligt svært ved at falde i søvn på grund af tankemylder, du sover dårligt, og når du vågner, tænker du som det første på dine studier. Problemer med koncentration er også et almindeligt problem relateret til stress og studier, f.eks. du læser den samme side igen og igen, men ikke kan lagre, hvad der står.

Sådan kan du forebygge studierelateret stress

Der er nogle ting du kan lave for at forebygge stress her er nogle eksempler;

1. Søvn og motion

Søvn er afgørende faktor, uden søvn fungerer vi ikke. Både mental og fysisk hvile og restitution er en forudsætning for at kunne minimere stress og have et godt studieliv. Sørg for at komme tideligt i seng og for at slappe af i studiet.

2. Omgivelser

Sørg for at have styr på dine vittigste ting så som økonomi, bolig og relationer. Natur og frisk luft kan også have en positiv effekt på at minimere stress.

3. Er du bekymret over hvordan du har det?

Hvis du misstænker at du lider af stress og der er økonomi, så er det måske tid til at investere i en dygtig stress psykolog København, det er for de fleste alle penge værd.

Skift i studiet kan lede til stress, læs vores 3 tips til et bedre studieliv med mindre stress

Hvordan ved jeg om indeklimaet er godt?

Hvordan ved jeg om indeklimaet er godt?

At vurdere om indeklimaet er godt i dit hjem eller på din arbejdsplads indebærer at overveje flere forskellige faktorer. Her

Grey heron hunting stationary in lake

Hochsitz – Jægerens jagtplatform

En hochsitz er en jagtplatform eller jagtstige, som normalt er placeret i et træ eller på en pæl. Det er