Sådan bliver du rig – Læs vores liste med 8 trin til rigdom

Som student er det måske svært at få økonomien at hænge, men efter studiet er forhåbentligt ikke drømmen om rigdom lige så urealistisk. Følg vores 10 råd og tjen mere penge og bliv (måske) rig, efter studiet..

1. Tænk langsigtet, men begynd i dag

Er du i tvivl om, hvordan man hurtigt bliver rig? Så kan det være en god idé at tænker en ekstra gang. At blive rig sker ikke fra den ene dag til den anden. Hvis du vil nå dit mål med at blive rig, skal du holde din motivation oppe hver eneste dag. Når du vel har tjene nogle penge, så er det med der bliver mere motiverede af at overvåge deres voksede opsparing og investeringer, mens andre kan blive fristet til at bruge opsparingen, selvom de ved, de ikke skal.

2. Korrekt indstilling

Det første skridt mod at blive rig og tjene store penge er at stoppe med at vente på, at du vinder i lotto, møder en velhavende partner eller pludselig overtager en virksomhed fra en slægtning. Imens du venter, mister du værdifuld tid, og selvom du ikke er tæt på dit økonomiske mål i øjeblikket, skal alle starte et sted. Tag udgangspunkt i hvad du kan gøre i dag.

3. Sørg for, at dine udgifter ikke er større end det du tjener

En forudsætning for, at du kan få mere penge og til sidst blive rig, er at din indkomst er højere end dine udgifter. For at opnå dette har du to muligheder; du kan reducere dine udgifter eller skaffe flere indtægter. Oftest er det relativt nemt at få reduceret udgifterne, både hvad angår faste og variable omkostninger, men nogle gange er det nødvendigt, at du slipper nogle dyre vaner.

4. Afvikle din gæld

Afbetaling af gæld går til en stor del af din indkomst, og hvis du ønsker at starte rejsen mod rigdom, er det en god idé at få afviklet den gæld, du kan, hurtigst muligt. Gennemgå hvilke lån du kan tilbagebetale i før tid, såsom personlige lån, og lav en plan.

5. Spar penge regelmæssigt

En måde at blive rig på er selvfølgelig månedlig opsparing. Når du først har en buffer, kan du fokusere 100 % på at investere de penge, du sparer.

6. Bliv rig på aktier

Investering i aktier er en effektiv måde at tjene penge på uden at du skulle arbejde. Det er dog vigtigt at huske, at du også risikerer at ikke få det beløb som du investerer tilbage. Derfor er det en god idé at samle masse vigtige viden før du investerer i aktier. Det kan du f.eks. gøre på online medier som handler om aktier, f.eks. på Aktieskolen.com, her finder du masser af brugbare viden om hvordan du klogt investerer i aktier, også som nybegynder.

7. Formuler delmål

At have klare delmål gør det meget nemmere at holde sig til planen.

8. Pas på dig selv

Det er vigtigt at være målrettet, men husk samtidig, at ingen andre vil sørge for, at du passer på dig selv og ikke arbejder for meget. At gå ind i væggen gør dig ikke rig, tværtimod. Sørg derfor for, at du har tid til at gøre det, du har det godt med.

Studying

Business professionals at work

Vejen tilbage på arbejdsmarkedet

Årsagen til manglende job kan være vidt forskellige – er du i øjeblikket ledig og befinder dig uden for arbejdsmarkedet?

Udskiftning af sikring - Læs trin guide sprunget sikring

Udskiftning af sikring

Sådan udskiftes en sprunget sikring En almindelig rapport modtaget af vores kontor er tab af strøm til en del af

I skolen